MALETEKNIKKER OG FORMALETISKE VIRKEMIDLER
ARBEIDSKRAV 2
Del 1: Bildearbeid der du studerer og illustrerer ulike teknikker innen akvarell og en eller flere valgfrie maleteknikker. 3 bilder med ulike akvarellteknikker og 3 bilder i valgfri maleteknikk. Sammenligning av brukte teknikker og didaktiske refleksjoner rundt maleteknikkene.I denne perioden skal du utforske akvarell som maleteknikk, og en eller flere andre maleteknikker som du selv velger. Du har også muligheten til å utforske ulike redskaper og underlag, og vurdere deres egenhet opp mot den maleteknikken det blir prøvd ut på.
OPPGAVE Akvarell: Lag 3 bilder i valgfritt format, der du illustrerer minst 3 ulike teknikker eller egenskaper ved denne maleteknikken. Tenk helhetlig komposisjon i bildene. Under er det flere forslag som kan hjelpe dere igang. Ta prosessbilder underveis,
- Ulik lavering: farge over farge, gradert, jevn, flere farger på pensel, dryppe med vann
- Vått i vått
- Penselstrøk på tørt papir
- Tekstureffekt: sandpapir, trekkpapir
- Optisk fargeblanding
- Maling på farget papir
- Utvasking
- Svamping
- Skraping, utsparing med maskeringsvæske eller voks
- Opak hvit maling til høylys (guoache e.l)
- Monokrom undermaling
- Mørk valør/kontur opp mot jevn/gradert lavering
MØRK VALØR OPP MOT GRADERT LAVERING
Den første teknikken jeg ønsker å teste ut er "mørk valør opp mot gradert lavering". Teknikken er nærmere beskrevet på side 141 i "Kunstnerens håndbok"
Jeg tok utgangspunkt i "Le mont sant Michel", en serverdighet i Frankrike jeg besøkte for noen år tilbake. Dette er en øy som med en interessant kontur opp mot himmelen. Forskjellene på tidevannet gjør at øyen 2 ganger i døgnet er omkranset med vann, mens det tørker helt bort når vannet står på det laveste. Siden jeg ikke hadde så mange bilder selv søkte jeg opp et par bilder på nettet som jeg brukte som inspirasjon for mitt videre arbeidet.
![]() |
| Bilde fra den gang vi besøkte øya. |
![]() |
| Bilde på skjermen som inspirasjon |
Jag laget først en liten maleskisse for å teste ut hvilke farger jeg ønsket å bruke. Jeg oppdaget fort at fordi jeg ikke hadde tapet opp dette arket, og fordi den bare var et tykt tegneark - ikke ordentlig akvarellark, så ble den ganske krøllete. Det gjorde at det var vanskelig å få en jevn valør.
![]() |
| Maleskisse for å teste fargene |
Arket jeg valge å bruke til det originale maleriet var et restepapir jeg hadde hjemme, så derfor er jeg usikker på merke og tykkelse. Men jeg vil at det ligger en sted mellom 200 - 300g, og har relativt grov struktur i overflaten. Jeg startet med å fukte arket og tape det opp, og deretter vente til arket var relativt tørt igjen før jeg gikk videre. Jeg oppdaget etterpå at jeg burde nok ha ventet litt lenger til arket var helt tørt, men jeg tror ikke det har så veldig mye å si for det ferdig resultatet. Jeg valgte å male hele himmelen i et, og holdt kantene våte slik at det ble jevne overganger.
| Arket fuktet og tapet fast |
![]() |
| Første fase med farge på himmelen ligger til tørk |
| Bakgrunnen er ferdig |
Når bakgrunnen var ordentlig tørr var jeg klar for selve motivet. Jeg hadde blandet klar endel farge i skrinet - en blanding mellom sort og blå, slik at det skulle være nok til hele motivet. Jeg startet med å "male" motivet med pensel som bare var fuktet med vann, deretter dyppet jeg penselen i malingen og tilbake på arket. Siden arket var fuktet der motivet skulle være, fløt fargen fint utover og motivet fikk en jevn farge. Jeg måtte "hjelpe til" litt i horisonten for å få malingen til å flyte jevnt utover den tynne streken.
![]() |
| Ferdig motiv |
_____________________________________
Dette var en relativt krevende teknikk. Hvis jeg skal tenke på bruk i skolen, må vi nok opp i ungdomsskolen før vi kan prøve oss på en slik teknikk. Fordelene er at det er relativt lett å få et ok sluttresultat fordi det kun er fokus på konturene. Hvis du har fått en bakgrunn du er fornøyd med, gjenstår det bare å fylle flatemotivet med en jevn kulør. Det er imidlertid viktig at du jobber kjapt og jevnt, fordi malingen må ikke begynne å tørke før du er helt ferdig.
Den andre teknikken jeg ønsker å prøve ut er vått-i-vått, en teknikk som er mye brukt innenfor akvarellmaling. Jeg ønsker å teste denne teknikken opp mot akryl, derfor tok jeg utgangspunkt i et bilde av en fisk på s.206 i "Kunstnerens håndbok". Selve teknikkene er nærmere beskrevet på side 143 i samme bok.
Etter at jeg hadde fuktet og limt opp arket slik jeg har fortalt tidligere, startet jeg malingen med det samme. Jeg startet med å male selve fisket med gul farge, og deretter la ulike blå og grønntoner på bakgrunnen. Jeg var forsiktig med blåfargen inn mot den gule fisken slik at den ikke skulle blande seg for mye med den lyse gule fargen. Jeg rakk ikke å dokumentere så mange bilder underveis da jeg jobbet ganske raskt for at ikke malingen skulle tørke noen steder. Til slutt gikk jeg over med en sort/blå blanding for å lage konturen på fisken. Alle fargene har blandet seg inn i hverandre slik at overgangene blir utydelige. Det kunne vært interessant å gå over i ettertid med tørr maling eller tusj og laget noen morsomme detaljer, men det får vente til en annen gang!
![]() |
| Den gule formen på fisken er på plass |
![]() |
| Konturen er nettopp lagt på. Etter dette la jeg noen flekker med mer farge på bakgrunnen. (Det var ikke før jeg tok bilde at jeg synes bakgrunnen var litt lys) |
![]() |
| Ferdig bilde i våt-våt teknikk |
Når bildet var ferdig tørket synes jeg at mye av fargen har trekt seg inn fra kanten. Jeg forstår ikke helt hvorfor den gjorde det, da arket lå strekt flatt. Konturen fløt også veldig utover etterhvert som bildet tørket.
_________________________________________
Jeg synes teknikken er spennende fordi man ikke har så kontroll på hvordan sluttresultatet blir når man starter å male. Dette er en teknikk som egner seg godt i skolen, helt ned til de minste klassene. Det positive med teknikken er at den setter mindre krav til nøyaktighet, og dermed blir terskelen for å male lavere. Det blir ikke så skummelt når sluttresultatet blir litt tilfeldig alt etter hvor mye vann man bruker. Det er også lett å få mye liv og bevegelse i bildene, når fargene flyter inn i hverandre. Hvis jeg skulle latt elevene jobbe med vått i vått-teknikk ville jeg satt begrensning i hvor mange farger de ville få lov til å bruke. Dette for at ikke bilde skal bli "grumsete" ved bruk av veldig mange forskjellige farger.
TØRT MOT TØRT
I min tredje test av akvarellteknikk valgte jeg å teste ut å male med relativ tørr maling på tørt papir. Jeg arbeidet fortsatt med et tykt papir (200-300g), og valgte å ikke fukte og tape papiret på forhånd da jeg ikke følte at dette ville bli nødvendig.
Jeg synes det er mye kunst som blir produsert i dag med grafiske motiv som jeg synes er veldig flotte. Spesielt Emmeselle som har tatt vare på norske tradisjoner med trykk laget på kort og plakater med akvarelltekstur. Rene flater og klare farger tiltaler meg, og når jeg arbeider med akvarellmaling, er det lignende teknikk som facinerer meg mest.
![]() |
| Kilde: http://emmeselle.no/shop/innrammet/Iskrem-framed |
I dette bildet ville jeg ta utgangspunkt i soveposen til datteren min fra danske sebra.dk. Den har et morsomt grafisk motiv, og jeg tenkte at jeg kunne lage et bilde som kunne henge på rommet hennes. Jeg plukket ut noen motiver fra posen og satte det sammen til en komposisjon på arket som jeg ville fargesette.
Jeg startet med å tegne omrisset med en hard blyant. Deretter malte jeg det stykkevis i en farge av gangen. Hele bildet er malt i 3 farger med forskjellig styrkegrad: grå, blågrønn og lilla.
Da jeg hadde malt ferdig, valge jeg å gå over konturene med en svart tynn tusj. Dette gjorde jeg for at figurene skulle komme enda tydeligere frem. Jeg hadde ikke klart å lage like presise konturer hvis jeg skulle gjort det med maling og pensel.
![]() |
| Kontur med svart tusj |
![]() |
| Ferdig bilde |
Av de akvarellteknikkene jeg har testet ut i denne oppgaven, var det denne teknikken som jeg likte best. Det er nok fordi jeg har veldig kontroll på fargen og hvordan den oppfører seg. Jeg kan også male over flere ganger hvis fargen ble for svak i forhold til hva jeg hadde tenkt.
OPPGAVE: Valgfrie maleteknikker: Lag 3 bilder i valgfritt format som illustrerer minst 3 ulike teknikker eller egenskaper ved valgt teknikk. Tenk helhetlig komposisjon i bildene. Ta prosessbilder og skriv ned erfaringer underveis.
Sammenlign valgte teknikker og akvarellteknikken opp mot hverandre. Hvilke likheter/ulikheter finner du i mulihetene og begrensningene til teknikken?
Den første valgfrie maleteknikken jeg ønsker å teste ut er "Tempera color" fra Sløjd Detaljer. Nettsiden www.sloyd-detaljer.no beskriver malingen som vannbasert, dekkende maling som fester seg på de fleste underlag. Fargene kan blandes og malingen blir matt når den tørker. Malingen kan blandes med Color Medium for å bli vannfast og blankere. Malingen koster 38,- for 500ml
Dette er lignende maling som vi har på skolen der jeg jobber, og den blir brukt i 1 - 7 klasse. Jeg har brukt 5 farger: primærrød, primærblå, primærgul, sort og hvit.
Som underlag valgte jeg et lerret størrelse 20 x 20cm. Dette er rimelige lerret som vi av og til også bruker med elevene for å gi de variasjon i malingsunderlag, og for å lage noe som blir litt "ordentlig". Jeg har valgt et motiv der jeg skal male ruter på hele lerrete, derfor tegnet jeg opp ruter 2 x 2 cm med blyant før jeg startet malingen.
Jeg startet med kalde farger og brukte primærblå som utgangspunkt. Noen ruter malte jeg i ren blå, mens andre ruter ble blå blandet med gul, rød, sort eller hvit
I midten av lerretet hadde jeg tegnet en organisk figur som jeg skal fylle med varmefarger. Dermed blir det en kontrast mellom de kalde fargene på utsiden og de varme fargene inni formen.
![]() |
| Ferdig bilde |
Til de varme fargene brukte jeg gul som utgangspunkt, og blandet i rød eller hvit.
Min opplevelse med å bruke denne malingen er at fargene er relativt rene slik at det gir mulighet for å blande mange farger bare med å ha primærfargene. Malingen er litt tynnflytene slik at den er lett å blande, men den dekker litt dårlig på lerrete. Jeg måtte på de fleste rutene male over 2 ganger for at jeg skulle være fornøyd. Når fargen ble blandet med hvit eller sort dekket den mye bedre. Det ferdige maleriet ble veldig matt, så det er nok en fordel å lakke bildet hvis det skal henge fremme.
Hvis jeg skal sammenligne "tempera color" med akvarellmaling så er det både likheter og ulikheter. Det er lettere å blande større mengder maling når den er flytende hvis du f.eks skal male en større flate. Blander en inn vann i tempera-malingen vil den nok bli veldig lik akvarellmaling, spesielt flytende akvarellmaling. Likevel har du mulighet for å få en mer dekkende flate ved å bruke malingen uten å tilføre vann. Med temperamalingen har du til en viss grad mulighet til å male over fargen hvis du ikke er helt fornøyd. Dette gjelder riktignok bare hvis du går fra lyse og over til mørkere farger. Du må ha mange strøk med hvit for å dekke over en mørk farge.
Hvis en skal sette det på spissen og en blir satt til å velge å ha enten akvarellmaling eller denne tempera-malingen er det nok en fordel å velge den sistenevnte. Dette fordi deg gir deg flere muligheter, og du kan ved å blande den med vann lage din egen akvarellmaling.
Malingen egner seg godt til bruk blandt de minste elevene på skolen. Det er fordi den er lett å vaske bort på klær, på pulten eller på penselene. Det er også lett å blande fargene sammen uten å måtte røre for mye. Elevene opplever det nok morsomt å male med en slik dekkende maling hvor en ser resultatet fort. Malingen egner seg likevel bare til lerret eller tykt papir. Den kan til nød brukes på tre, men da må en lakke godt over etterpå.
WINSOR & NEWTON GALERIA
Jeg velger Winsor & Newton Galeria akrylmaling til min neste undersøkelse. Dette er min favorittmaling som jeg har brukt mye, både privat og med elever. Malingen fåes kjøpt på www.torso.no eller i diverse hobbybutikker. På nettsiden beskrives malingen slik: "Galeria er et ideelt valg for kunstnere og studenter som vil ha akrylmaling av god kvalitet til en gunstig pris." Malingen koster 157,50,- for 500ml.
| Godt brukte Winsor og Newton akrylmaling |
Ideen her var at jeg skulle bruke samme motiv og teknikk som jeg brukte tidligere i et bilde malt med akvarellteknikk. Teknikken gikk ut på å male vått i vått, slik at ingen maling tørket av bakgrunn, motiv eller kontur. Dette er en teknikk som kan brukes både med akvarell og akrylmaling. Hvordan det så ut i akvarell kan du se her.
I boken står det beskrevet at en kan blande ut akrylmalingen i vann for å få mer transparente effekter. I dette tilfelle ønsker jeg likevel å se hvordan det blir hvis jeg maler med malingen rett fra flasken, uten å blande på palett på forhånd.
Jeg startet som sist med å male den gule fisken og fortsatt kjapt med bakgrunnen i gul, blå (grønn) og hvite toner. Jeg oppdaget raskt at malingen tørket relativt kjapt, for før jeg var ferdig med å male bakgrunnen hadde fisken tørket. Da jeg tilslutt malte den sorte konturen blandet den seg lite med det gule i fisken, men litt med den våte bakgrunnen.
| Ferdig bilde |
Når jeg valgte og bruke akryllmalingen direkte fra flasken fikk det en ganske annen effekt enn når jeg malte samme bilde med akrylmaling. Ved å ikke blande fargene før de var på arket, blir det litt mer tilfeldig hvordan bakgrunnen blir. Man har ikke den samme kontrollen.
Det er morsomt å eksperimentere med farger og hvordan de blander seg med å lage et slikt bilde med et enkelt motiv. Slike oppgaver liker elevene også da det ikke trenger være så fokus på å lage nøyaktige detaljer.
Denne akrylmalingen stemte godt til de forventningene jeg hadde. Jeg hadde likevel ikke trodd at den tørket så fort. Akrylmalingen dekker veldig godt, og er veldig god å blande innbyrdes. Malingen egner seg for mindre grupper blandt de største elevene (8 - 10 kl). Den er realtivt dyr i innkjøp, så det er nok mange skoler som ikke prioriterer en slik maling. Siden den tørker så raskt, er det fort gjort å ødelegge penslene hvis ikke man er nøye med å vaske dem jevnlig under arbeidet. Får du denne malingen på klærne er det veldig vanskelig å få den helt bort igjen. Malingen kan godt brukes på tre og andre materialer, men bør lakkes hvis den blir utsatt for slittasje.
TEMPERABLOKK OG MASKERINGSVÆSKE
Jeg ønsker først og fremst å teste ut hvordan kvaliteten er i forhold til et originalt akvarellskrin. Jeg fikk nettopp kjøpt meg maskeringsvæske, derfor ønsker jeg å kombinere det med malingen i dette forsøket. På s.151 i "Kunstnerens håndbok" finner en nærmerer beskrevet ulike måter å bruke maskeringsvæske i forhold til akvarell. Maskeringsvæsken gjør at de feltene (hvor væsken kommer) blir stående hvite når arbeidet er ferdig. Jeg ønsker å teste med å bruke maskeringsvæsken til å markere omrisset på et dyr.
Den tredje valgfrie maleteknikken jeg ønsker å teste ut er temperablokk. Dette er en type maling som vi bruker mye blandt de minste elevene. Temperablokk er vannfarger som fåes kjøpt i palett med mulighet for å fylle på med refill når en går tom. www.cchobby.no selger 18 ulike farger i 3 paletter: primær, supplering og neonfarger. Et sett med 18 farger koster 149,- og refill koster ca 40,-
![]() |
| Temperablokk |
![]() |
| Maskeringsvæske |
Jeg valgte en elefant og tegnet omrisset opp på akvarellpapiret med blyant. Så brukte jeg pensel i maskeringsvæsken for å male rundt elefanten og på hornene da jeg ønsker å beholde de hvite. Det var viktig at væsken tørket helt før jeg startet å male.
![]() |
| Kontur med blyant og deretter maskeringsvæske |
![]() |
| Malingen påbegynt |
Det var en morsom måte å arbeide på fordi jeg kunne tenke mer på hvordan jeg la fargen enn å forholde meg til konturene. Det er likevel veldig spennende hvordan det blir til slutt når man aldri har brukt denne teknikken før. Man har ikke helt kontroll på sluttresultatet.
| Ferdig med malingen, klar for å dra av maskeringsvæsken |
![]() |
| Maskeringsvæsken går lett av med fingeren |
I ettertid ser jeg at jeg skulle tenkt litt mer på hva jeg burde gjør med bakgrunnen når en bruker en slik type kontur. Jeg er ikke helt fornøyd med det mørke feltet bak elefanten. Jeg tenker at jeg enten burde laget hele bakgrunnen med mye farge, eller ikke hatt farge på bakgrunnen i det hele tatt.
Temperablokken overrasket i forhold til forventningene. Blokkene er ikke lite fargesterke som vanlig akvarellmaling, men hvis en bruker litt mindre vann kan en likevel få sterke farger. I denne fargen fikk jeg ikke testet hvordan fargene fungerer til å blande innbyrdes da jeg bare brukte den sorte blokken. Men spesielt primærfargene ser veldig rene ut, så jeg tror det vil gå fint å blande mange farger.
Jeg har nå fått en mer forståelse av hvorfor disse er så populære til bruk i skolen. Jeg tror jeg i fremtiden kommer til å ta dem mer i bruk, også i de større klassene. Å male med disse temperablokkene blir av mange elever stemplet som "barnslig", men det tror jeg henger sammen med hvordan en bruker dem. Hvis en bare maler uten noen bevisst teknikk, vil malingen fungere som hvilket som helst maleskrin. Jeg tror mye av "hemmeligheten" for et bedre resultat ligger i papiret. Hvis en investerer i litt dyrere akvarellpapir, vil resultatet fort bli annerledes.
Teknikken som er beskrevet her egner seg godt til bruk i de litt større klassene. Utfordringen er at man gjerne har en flaske med maskeringsvæske som man er litt redd for, og som skal rekke rundt til alle. Jeg tenker at det kan man løse med f.eks å lage stasjoner som rullerer. Elevene kan holde på med forskjellige ting, og på en av stasjonene hvor det kommer 4 - 6 elever, så deler de på å male konturen fra en flaske. Det å legge på konturen tar ikke så mange minutter, men den må tørke, derfor passer det fint hvis elevene har noe annet å gjøre i ventetiden.
________________________________________________________________
| Ferdig bilde |
Del 2: Her skal du lage 3 Bilder som illustrer ulike virkemidler som visualerer dybde og rom ved en komposisjon.
FORGRUNN - MELLOMGRUNN - BAKGRUNN
For å illustrere rom i et bilde kan vi bruke forskjellige virkemidler. I landskap er det vanlig å dele bildet inn i forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn for å skape rom i bilde. I forgrunnen ser vi tydelige kontrurer og klare kontraster. I mellomgrunnen blir forsvinner skarphetene og vi ser mindre detaljene, og i bakgrunnen blir alt grålig eller lysere.For å illustrere dette har jeg valgt å bruke foto.
![]() |
| Prosessfoto |
Jeg liker best å ha horisontlinjen i midten eller i det gyldne snitt. Dette løser jeg noen ganger med å beskjære bildet på dataen. Et annet kjent problem er at horisonlinjen er skjev. Dette kan også løses i redigeringsprogram.
![]() |
| Endelig bilde |
Det er en fin måte å arbeidet med dette virkemiddelet med å gå ut i naturen og se hva som skjer. Ved å ta foto kan man studere nærmere i etterkant hvordan f.eks forgrunnen blir skarp mens det som skjer i bakgrunnen gradvis blir svakere og mer uskarpt. Dette krever jo selvfølgelig at innstillingene på kameraet er riktig, slik at man har fokusert på at forgrunnen blir skarp.
FARGEKONTRASTER - kald/varm kontrast
Johannes Itten var en sveitsist maler som satte fargene i system. Ittens fargelære viser oss en sirkel med 12 farger som står like langt ifra hverandre. Han tok utgangspunkt i primærfargene rød, blå og gul som kan blandes til sekundærfargene grønn, orange og fiolett. Hvis en blander sekundær og primærfargene som står ved siden av hverandre får en tertiærfargene som er gulorange, rødorange, rødfiolett, blåfiolett, blågrønn og gulgrønn.
![]() |
| Kilde: http://stianmedia.wordpress.com/2013/02/22/fargelaere/ |
Itten har beskrevet 7 kontraster mellom fargene, og den ene av dem er varm-kald kontrasten. Det er noen farger vi oppfatter som varme, og andre farger vi oppfatter som kalde. Går vi ut i naturen finner vi mange av de samme fargene på kalde og varme ting. F.eks er ild og sola i gule og orange toner mens hav og is er i blåe toner. De kalde og varme fargene står ved siden av hverandre på Ittens fargesirkel slik du ser under her.
![]() | |
|
Til de kalde fargene hører gulgrønn, grønn, blågrønn, blå, blåfiolett og fiolett.
![]() | |
|
Til de varme fargene hører gul, gulorange, orange, rødorange, rød og rødfiolett.
I mitt bilde for illustrere kald-varm kontrasten valgte jeg å bruke tempera maling, og fremgangsmåten har jeg beskrevet nærmere her. Dette er en enkel måte å jobbe på, som likevel utfordrer elevene på å blande malingen til mange forskjellige farger. Det er interessant å oppdage hvor mange farger man kan blande seg frem til med 3 farger som utgangspunkt. Det er også lett å tilpasse nivået med størrelse på rutene. Jeg har selv brukt en lignende oppgave med elevene, og da er det noen elever som koser seg med å lage mange og små ruter. Mens andre har nok med å lage færre ruter.
Vil du lære mer om Ittens fargelære kan jeg anbefale boken "Farvekunsten og dens elementer" av Johannes Itten, eller så kan du se en mer forkortet presentasjon av fargeteorien her.
TOPUNKTSPERSPEKTIV - STEG-FOR-STEG
I kunnskapsløftet står det etter 10.trinn at elevene skal kunne "tegne hus og rom ved hjelp av topunktsperspektiv". Etter å ha jobbet med dette med elever, ser en at noen forstår prinsippene raskt, mens andre bruker lang tid for å se logikken i en slik tegning.I denne oppgaven velger jeg å presentere en steg-for-steg fremgangsmåte som jeg tenker kan brukes overfor elever ved innføring av dette emnet. Jeg synes det er viktig at alle får en felles innføring og forståelse av prinsippene, før de sleppes løs og kan arbeide på egenhånd.
Min erfaring er at i videre arbeid kan det være en fordel å la elevene velge med å arbeide med linjal og tegnesaker eller om de heller vil tegne digitalt i et passende program. Spesielt de som er litt grovmotoriske velger ofte det siste alternativet.
TIL ELEVEN!
Du trenger:- Tegneark A3
- Lang linjal (minst 30cm)
- Spiss blyant (H eller hardere)
- Event. viskelær
Start med et blankt ark, helst i A3 størrelse. Lag en linje diagonalt med arket. La linjen i dette tilfellet være i øverste halvdel av arket. Dette er horisontlinjen. Marker 2 punkter på arket, ett i hver side. Dette blir forsvinningspunktene.
Finn et punkt nede på arket som blir hushjørnet. Lag en vertikal strek så lang du vil. Dette blir sidekanten på huset. Pass på at streken står 90 grader i forhold til horisontlinjen. Hvis du synes det er lettere kan du lage en grunnlinje til hjelpestrek. Denne lar du gå parallellt med horisontlinjen gjennom nederste punkt på hushjørnet.
Fra nederste punkt på hushjørnet trekker du nå strek opp til de to forsvinningspunktene.
Bestem et punkt på linjen som går opp mot forsvinningspunktet på venstre side. Nå bestemmer du hvor langt huset ditt skal være. Tegn en vertikal strek opp fra punktet. Streken skal være parallell med det andre hushjørnet.
Gjør akkurat det samme på høyre side.
Nå skal du finne midten på sideveggen for å bestemme hvor taket skal møtes i spissen. Sett strek diagonalt fra hjørnene på sideveggen slik at det danner et kryss. Lag en vertikal strek som går gjennom midten av krysset (og parallellt med sideveggene.
Du oppdager sikkert nå at alle vertikale streker skal være parallelle i forhold til hverandre. Slik skal det også være i fortsettelsen.
Bestem hvor høyt huset skal være og tegn linjer fra et punkt på hjelpelinjen du nettopp tegnet og ned til hjørnene på huset. Da er sidekanten på huset tegnet ferdig.
Tegn resten av taket slik: Trekk strek fra mønet og bak mot det venstre forsvinningspunktet. Dette blir toppen av hustaket. Lag den siste delen av taket med å trekke en strek øverst på det bakerste hushjørnet og opp mot toppen av taket. OBS! Denne linjen skal være parallell med den andre linjen som markerer andre side av taket.
Nå har du tegnet ferdig opprisset av huset!
VINDUER/DØRER:
Tegn inn dør og vindu på kortsiden av huset. La øverste linje på dør og vindu og nederste linje på vindu skråne opp mot forsvinningspunktet på høyre side. Tegn gjerne hele hjelpelinjene først. Sidekantene på dør og vindu skal være parallelle i forhold til seg selv og i forhold til sidekantene på huset.
Tegn inn vinduer på langsiden av huset. La den øvre hjelpelinjen møte hjelpelinjen fra kortsiden i hjørnet av huset. Dermed blir vinduene på begge sidene stående på lik høyde i forhold til hverandre. Denne gang går hjelpelinjene opp mot det venste forsvinningspunkt. Tegn resten av vinduene på samme måte som ovenfor.
PIPE:
Tegn hjelpelinjer til pipa fra det venstre forsvinningspunktet. La den ene gå over hustaket og den andre i øvre del av taket. Tegn sidekantene på pipa med paralelle linjer i forhold til andre vertikale linjer på tegningen. Nå har du tegnet den ene siden av pipa
Tegn resten av pipa med å tegne 3 streker. Den første øverste linken skal peke ned mot høyre forsvinningspunkt. Den andre vertikale linken skal være parallell til de andre sidekantene og den siste skrå linjen skal være parallell med sidekantene på taket.
Hvis du ser nærmere på pipa mi legger du kanskje merke til at jeg måtte justere høyden på pipa underveis. Dette fordi den opprinnelige pipa mi hadde kommet helt oppe i kanten på taket, og det er aldri tilfelle i virkeligheten. Håper du klarte å plassere den bedre enn dette!
Nå har du lært det mest grunnleggende i topunktsperspektiv, og du står fritt til å eksperimentere mer på egenhånd. Her har jeg valgt å gå over alle strekene med tusj, og viske bort hjelpestrekene. Hvis en skal legge mange detaljer inn i tegningen, blir det etterhvert mange hjelpestreker. Da kan det være en fordel å rense opp litt etterhvert. Når du får litt mer trening i å tegne, trenger du ikke å tegne alle hjelpestrekene!
Tips til noen feil man ofte gjør:
- Man glemmer at vertikale streker alltid skal være parallelle i forhold til hverandre.
- Man tegner dør og vinduer for store/små i forhold til huset- Man tegner på "frihånd" og ser ikke at alle streker har en forhåndsbestemt retning for å få riktig perspektiv.
I dette arbeidskravet har jeg testet ut akvarellmaling,
Tempera color vannmaling, Winsor & Newton galeria, temperablokk, i tillegg
til blyanttegning og foto. Alle disse teknikkene å arbeid på egner seg i skolen
i større eller mindre grad. Jeg har gjort noen erfaringer underveis når jeg har
blitt kjent med produkter jeg ikke har brukt så mye fra før. Oppdagelsene jeg
har gjort gjennom oppgaven gjør at jeg ser flere muligheter, og sjansen for at
jeg kommer til å ta det i bruk med elevene er stor.
Mye kunst & håndverksarbeid rundt i den norske skolen er
styrt av utstyr og økonomi. Noen skoler er kanskje godt utstyrt og har mange
muligheter i forhold til å velge i forskjellig type teknikker, mens andre er
kanskje mer begrenset i forhold til hvilke valg de har. Jeg arbeider på en
privatskole som har relativt romslig budsjett i kunst & håndverk. Det gir
mulighet til å investere i litt forskjellig utstyr alt etter hva en ønsker å
arbeide med. Skolen er likevel preget av at det stort sett er ”plakatmaling” i
ulike varianter og ulike ”barneskrin” som blir brukt når det skal arbeides med
maling.
Denne oppgaven har fått meg til å tenke på at det ikke
alltid er utstyret som er det viktigste, men lærerens evne til å formidle
spennende måter å bruke utstyret på. Spesielt innenfor akvarell og akryl synes
jeg det stadig dukker opp nye ideer for hvordan man kan arbeide med malingen.
Boken ”Kunstnerens håndbok” er en stor inspirasjonskilde med mange ideer og
forslag til hvordan man kan arbeide.
Elevgruppens størrelse har mye å si for hva man har mulighet
til å gjøre. Med store klasser må en ha mulighet til å dele utstyret i mange
deler. Da bør hver enhet være billig, slik at man kan ha mange eksemplarer av
hver. Temperablokk er et glimrende eksempel som egner seg godt i større
klasser. Flere elever kan fint samarbeide om samme palett, og malingen er drøy
slik at hvis man først har investert i palettene, så har man dem lenge. En
annen fordel med maling i skrin er at ingen maling går til spille i forhold til
maling på tube. En trenger heller ikke være redd for at malingen skal tørke når
elevene f.eks tar friminutt.
Pensler og underlag har mye å si for hvordan elevene
opplever det å male. Hvis papiret er for tynt kan det fort bli ødelagt av for
mye vann, og elevenes strev med et arbeid kan være bortkastet. Jeg opplever
også at det er lite kunnskap i kollegiet av at pensler er ulike og at
forskjellige maling krever forskjellig type pensler. Vår skole har mange ganger
kjøpt ”skolepakker” fra leverandørene, en stor pakke med mange og billige
pensler. Disse penslene er dessverre ofte kortbustet og grove slik at de egner
seg veldig dårlig til akvarellteknikker. Det er viktig at en som lærer har
kunnskap om at penselens egenskaper har mye å si for arbeidet med malingen.
Jo eldre elvene er, jo mer avansert maling og teknikker kan
en bruke. Akrylmaling har mange muligheter, men bør ikke brukes før elevene er
store nok til å ta ansvar for sitt eget tøy og skolens utstyr. Når den malingen
tørker er både pensler som ikke er vasket og flekker på klærne vanskelig å få
bort. Det er ikke hyggelig å få telefon fra foreldre som har fått barnas klær
ødelagt i kunst & håndverktimen…
Elevenes alder har også mye å si for hvor teknisk en kan
jobbe med de ulike maleteknikkene. Gjennom hele skoleløpet synes jeg det er
viktig å gi faglig innføring i de forskjellige teknikkene, slik at elevene står
bedre rustet når de skal jobbe på egenhånd.































Kommentarer
Legg inn en kommentar