Vestfossen kunstlabratoriet - analyse av kunstverk

Kunstner: Lars Paalgard
Tittel: Det hvite hus 2009



Vi ser en installasjon som består av papp, maling og sukkerbiter. Hele installasjonene er malt hvit. Fronten er papp som er malt med grov struktur, vi kan se malingstrøkene. Igloen på baksiden er ru av sukkeret. Den er ikke malt. I fronten ser vi utsnitt fra en monumental bygning i klassisk til. Fasaden består av søyler, og geometriske former. Det er også form til en dør i fronten som er symmetrisk om midten.

Bak fasaden står det en iglo bygget av sukkerbiter. Igloen er laget i et annet størrelsesformat enn fronten. Døren (buen) på igloen henger sammen og er av samme størrelse som fronten.  Hvis vi ser installasjonen rett forfra ser vi ikke noe til igloen som skjuler seg på baksiden.

Kunstneren har tatt i bruk ”potemkin” begrepet i sin kunst. Han jobber også mye med limpistol og setter sammen ting som egentlig ikke henger i sammen. Dette ser vi tydelig i ”det hvite hus” hvor igloen er satt sammen med en klassisk byggverk – to kontraster som ikke har noen felles referanser geografisk og kulturmessig.
Vi kan se flere kontraster i kunstverket. Igloen representerer primitivitet og fronten representerer overdådighet, eller vi kan se det som fronten representerer det urbane, mens igloen representerer det naturelle


Kunstner: Sissel blystad
Tittel: Fest 2001
Blandet teknikk
Størrelse: 144x180 cm



Vi ser et teppe som er laget ved å lime ullgarn på et ullteppe. Vi ser organiske og geometriske former som er fylt med farger. Det er mye bevegelse i bildet og mange kontraster. Noen av rutene er gradert fra lyse til mørke farger, noen med stripete kontraster mens andre er rene flater
Det er brukt hele fargeskalaen, men det er balanse mellom fargene og formene. Noen steder er det kontur rundt formen

Det er et livlig bilde som assosierer til glade følelser. Vi synes også det er et mektig bilde, som krever ro rundt seg for å komme til sin rett.
Bilde gir litt følelse av å være en plantegning med tårn og trapper. Alle andre bilder i rommet fra samme kunstner var med orden/oppdelte felter. Det hadde ikke dette teppet.


Kunstner: Lars Paalgard



Vi ser et foto av to blå felt og med en skygge fra en cowboy med hatt og line nede i høyre hjørne. Vi ser noen bygninger på hode i den nederste feltet. På det øverste feltet er det to brune flekker. Bakgrunnen er lys. Nederst på bilde er det er mørkt (sort) felt. Det ser ut som bilde er redigert, og at det er lagt på et filter med illustrasjon av vann. Nede i venstre hjørne ser vi avtrykk av et fotspor.

Vi vet at kunsneren har helt vann på gulvet inne på kunstlabratoriet og deretter tatt bilde av sine egne malerier som gjenspeiler seg i vannet. Disse fotografiene danner nye kunstverk. Vi ser to av maleriene som speiler seg i vann og skyggen av en cowboy. Vi er usikker på om det er fotografens skygge, en modell eller en installasjon. Bakgrunnshistorien gjør at bilde får en mye større betydning. Vi tenker at det er handlingen som kunstrene gjorde som er selve kunsten, og at han har dokumentert dette i et bilde. Dette bringer nytt liv til kunsten han har laget tidligere. Vi ser ikke noen sammenheng mellom de to bildene.


Analysen er utført av Ester, Siv, Birgitte og Katrine

Kommentarer

Populære innlegg