Film - virkemidler

Det finnes forskjellige virkemidler i film. Du kan forsterke historien med bruk av forskjellige virkemidler. En film uten bevisst bruk av virkemidler blir veldig kjedelig. De virkemidlene du skal lære mer om her er bildeutsnitt, kameravinkel og kamerabevegelse.

BILDEUTSNITT







Ultratotal - det er stor avstand til personen/e, og mye av omgivelsene kommer med i bildet
Total - hele personene vises, men lite annet kommer med i bildet
Halvtotal - personene vises fra livet og opp
Halvnært - personene vises fra brystet og opp
Nærbilde - bare hode og eventuelt hals er med i bildet
Ultranært - detaljfokus, for eksempel på øye og munn



KAMERAVINKEL

Hvor du holder kamera i forhold til motivet har noe å si for hvordan seerens opplevelse av filmen. Vi kan enkelt dele inn i tre grunnleggende vinkler å filme fra.

Normalperspektiv: Da holder du kamera i samme høyde som motivet. Dette er et nøytralt perspektiv som gjør det lett å identifisere seg med personen.
Froskeperspektiv: Du filmer nedenifra og opp. Motiver virker forstørret og det kan brukes som en effekt for å vise makt og overlegenhet
Fugleperspektiv: Du filmer ovenifra og ned. Motiver forminskes og det kan brukes som en effekt for å få noe til å virke lite og underdanighet

Vi kan også skille mellom objektiv og subjektiv synsvinkel.
Ved objektiv synsvinkel er vi "flue på veggen", og ser alt som skjer fra sidelinjen. Dette er den mest vanligste synsvinkel i film.
Ved subjektiv synsvinkel ser vi historien gjennnom øynene på hovedpersonen. Dette gjør det lettere å identifisere oss med følelsene til personen.

Normalperspektiv
Froskeperspektiv
Fugleperspektiv



KAMERABEVEGELSER

Panorering
Når kamera står stille på samme plass men vrir seg rundt sin egen akse kaller vi det panorering. Det kan være en kort panorering med liten bevegelse, eller det kan være en lang panorering - helt opp til 360 grader. Da snurrer kameraet en hel runde rundt seg selv mens det filmer. Dette brukes ofte for å filme et landskap, en større folkemengde eller når en person/ting beveger seg.
Panorering

Tilting
Når et kamera beveger seg loddrett opp og ned kaller vi det tilting. Kamera holder seg på samme plass mens det beveger seg opp eller ned. Tiltingen kan være kort liten bevegelse, eller lang - opp til 180 graders bevegelse.

Zooming
De fleste kjenner til zooming - at man går fra et oversiktsbilde inn på en detalj, eller motsatt.
Det er ofte fordel å bevege seg nærmere/fjernere fra motivet, enn å bruke zoom-knappen på kameraet.

Kjøring
Ved kjøring gjør du en fysisk forflytting av kameraet mens du filmer. Som oftest beveger du deg sammen med motivet som også forflytter seg. Det er en stor utfordring å holde kameraet stødig under slik filming.




STORYBOARD/DREIEBOK

Når du har skrevet ferdig manus må du lage en storyboard eller dreiebok for å visualisere det du har skrevet i manus. Det er ikke så viktig med pene tegninger, men det er viktig at du beskriver hver scene med hvilket bildeutsnitt, kameravinkel og om du skal ha noen kamerabevegelse under opptaket. Jo mer nøyaktiv dreieboken din er, jo lettere blir redigeringen i etterkant. Er dere mange som arbeider i sammen er det spesielt viktig å planlegge filmen på forhånd.

Storyboard/dreiebok





Kilder:
http://www.stayup.com/artwork.html
- http://jkjosas.wordpress.com
http://www.udir.no
- http://filmcentralen.dk
https://lagenfilm.wordpress.com

- Lepperød/Kallestad/Gilje (2013). Kunst, håndverk, teknologi og design. Bergen: Fagbokforlaget


Kommentarer

Populære innlegg