Akvarellteknikk: Vått i vått

VÅTT I VÅTT

Den andre teknikken jeg ønsker å prøve ut er vått-i-vått, en teknikk som er mye brukt innenfor akvarellmaling. Jeg ønsker å teste denne teknikken opp mot akryl, derfor tok jeg utgangspunkt i et bilde av en fisk på s.206 i "Kunstnerens håndbok". Selve teknikkene er nærmere beskrevet på side 143 i samme bok.

Etter at jeg hadde fuktet og limt opp arket slik jeg har fortalt tidligere, startet jeg malingen med det samme. Jeg startet med å male selve fisket med gul farge, og deretter la ulike blå og grønntoner på bakgrunnen. Jeg var forsiktig med blåfargen inn mot den gule fisken slik at den ikke skulle blande seg for mye med den lyse gule fargen. Jeg rakk ikke å dokumentere så mange bilder underveis da jeg jobbet ganske raskt for at ikke malingen skulle tørke noen steder. Til slutt gikk jeg over med en sort/blå blanding for å lage konturen på fisken. Alle fargene har blandet seg inn i hverandre slik at overgangene blir utydelige. Det kunne vært interessant å gå over i ettertid med tørr maling eller tusj og laget noen morsomme detaljer, men det får vente til en annen gang!

Den gule formen på fisken er på plass
Konturen er nettopp lagt på. Etter dette la jeg noen flekker
med mer farge på bakgrunnen. (Det var ikke før jeg tok bilde
at jeg synes bakgrunnen var litt lys)

Ferdig bilde i våt-våt teknikk

Når bildet var ferdig tørket synes jeg at mye av fargen har trekt seg inn fra kanten. Jeg forstår ikke helt hvorfor den gjorde det, da arket lå strekt flatt. Konturen fløt også veldig utover etterhvert som bildet tørket.



_________________________________________



Jeg synes teknikken er spennende fordi man ikke har så kontroll på hvordan sluttresultatet blir når man starter å male. Dette er en teknikk som egner seg godt i skolen, helt ned til de minste klassene. Det positive med teknikken er at den setter mindre krav til nøyaktighet, og dermed blir terskelen for å male lavere. Det blir ikke så skummelt når sluttresultatet blir litt tilfeldig alt etter hvor mye vann man bruker. Det er også lett å få mye liv og bevegelse i bildene, når fargene flyter inn i hverandre. Hvis jeg skulle latt elevene jobbe med vått i vått-teknikk ville jeg satt begrensning i hvor mange farger de ville få lov til å bruke. Dette for at ikke bilde skal bli "grumsete" ved bruk av veldig mange forskjellige farger.


Kommentarer

Populære innlegg