Akvarellteknikk: Mørk valør opp mot gradert lavering
MØRK VALØR OPP MOT GRADERT LAVERING
I første del av arbeidskravet skal vi utforske akvarell som maleteknikk sammen med en eller flere andre maleteknikker som vi selv velger. Vi skal utforske ulike redskap og underlag, og vurdere deres egenhet opp mot maleteknikken det blir prøvd ut på.
Vi skal lage 3 bilder i valgfritt format hvor vi illustrerer minst 3 ulike teknikker og egenskaper ved akvarellteknikken. Vi må huske å tenke helhetlig komposisjon i bildene.
(I dette innlegget beskriver jeg teknikken "mørk valør opp mot gradert lavering. Teknikken er nærmere beskrevet på side 141 i "Kunstnerens håndbok")
Jeg tok utgangspunkt i "Le mont sant Michel", en serverdighet i Frankrike jeg besøkte for noen år tilbake. Dette er en øy som med en interessant kontur opp mot himmelen. Forskjellene på tidevannet gjør at øyen 2 ganger i døgnet er omkranset med vann, mens det tørker helt bort når vannet står på det laveste. Siden jeg ikke hadde så mange bilder selv søkte jeg opp et par bilder på nettet som jeg brukte som inspirasjon for mitt videre arbeidet.
Bilde fra den gang vi besøkte øya. |
Bilde på skjermen som inspirasjon |
Jag laget først en liten maleskisse for å teste ut hvilke farger jeg ønsket å bruke. Jeg oppdaget fort at fordi jeg ikke hadde tapet opp dette arket, og fordi den bare var et tykt tegneark - ikke ordentlig akvarellark, så ble den ganske krøllete. Det gjorde at det var vanskelig å få en jevn valør.
Maleskisse for å teste fargene |
Arket jeg valge å bruke til det originale maleriet var et restepapir jeg hadde hjemme, så derfor er jeg usikker på merke og tykkelse. Men jeg vil at det ligger en sted mellom 200 - 300g, og har relativt grov struktur i overflaten. Jeg startet med å fukte arket og tape det opp, og deretter vente til arket var relativt tørt igjen før jeg gikk videre. Jeg oppdaget etterpå at jeg burde nok ha ventet litt lenger til arket var helt tørt, men jeg tror ikke det har så veldig mye å si for det ferdig resultatet. Jeg valgte å male hele himmelen i et, og holdt kantene våte slik at det ble jevne overganger.
Arket fuktet og tapet fast
|
Første fase med farge på himmelen ligger til tørk |
Bakgrunnen er ferdig |
Når bakgrunnen var ordentlig tørr var jeg klar for selve motivet. Jeg hadde blandet klar endel farge i skrinet - en blanding mellom sort og blå, slik at det skulle være nok til hele motivet. Jeg startet med å "male" motivet med pensel som bare var fuktet med vann, deretter dyppet jeg penselen i malingen og tilbake på arket. Siden arket var fuktet der motivet skulle være, fløt fargen fint utover og motivet fikk en jevn farge. Jeg måtte "hjelpe til" litt i horisonten for å få malingen til å flyte jevnt utover den tynne streken.
Ferdig motiv |
_____________________________________
Dette var en relativt krevende teknikk. Hvis jeg skal tenke på bruk i skolen, må vi nok opp i ungdomsskolen før vi kan prøve oss på en slik teknikk. Fordelene er at det er relativt lett å få et ok sluttresultat fordi det kun er fokus på konturene. Hvis du har fått en bakgrunn du er fornøyd med, gjenstår det bare å fylle flatemotivet med en jevn kulør. Det er imidlertid viktig at du jobber kjapt og jevnt, fordi malingen må ikke begynne å tørke før du er helt ferdig.
Kommentarer
Legg inn en kommentar