Eksamen, del III: Undervisningsopplegg
Her vil jeg skissere et undervisningsopplegg beregnet på 6
skoletimer. Oppgaven er beregnet for ungdomstrinnet. Jeg har jobbet i en fådelt
skole der vi bruker samme oppgave i flere klasser, derfor har jeg også her laget
en oppgave som kan passe til bruk i flere klasser. Men oppgaven krever at
elevene har fått grunnleggende innføring i bruk av GIMP eller lignende
programvare. Det er også fordel hvis elevene har brukt programmet tidligere til
enklere øvelser, slik at de ikke må bruke tid på å ”finne frem” i programmet.
Oppgaven kan selvfølgelig brukes som en innføring til programmet, men da vil den
kreve mye mer enn 6 timer.
Oppgaven krever at alle elevene har tilgang på egen PC. På
skolen hvor jeg har arbeidet hadde alle elevene på ungdomstrinnet hver sin
bærbar PC, derfor synes jeg det er viktig å ta i bruk PC også i kunst og
håndverksfaget der det passer. GIMP er en gratis programvare slik at det ikke
står økonomi i veien for å gjennomføre oppgaven. Men det er en fordel at
programmet er lastet ned til maskinen på forhånd, hvis ikke kan det kreve mye
av timen. Oppgaven forutsetter også at elevene kan litt om form og komposisjon.
De må vite ”regler for når man skal sette sammen tekst (f.eks begrense antall
forskjellige skrifttyper i et dokument). De må også kunne litt om hvilke
teksttyper som formidler forskjellige budskap. Hvilke er barnslige, seriøse,
romantiske, gammeldagse osv.
Det er ikke alle som synes det er like lett å få det riktige
inntrykket av et digitalt arbeid. Derfor synes jeg det er viktig at et slikt
arbeid blir skrevet ut og hengt opp slik at man kan betrakte det fra litt
lengre avstand. Kanskje elevene oppdager at det er noe de ville gjort
annerledes når de ser arbeidet sitt i papirformat.
VM FALUN 2015
VM på ski arrangeres fra 18. februar til 01. Mars 2015 i
Falun i Sverige. Mange tilskuere kommer for å se skiutøverne som kjemper om
medaljene. I tillegg arrangeres det også forskjellige aktiviteter for barna som
er tilstede.
Til høyre ser du logoen som er laget i forbindelse med VM
2015. Som du ser har de valgt rød, hvit og blå som tema-farger for dette VM.
Det er det mange som reagerer på fordi de synes disse fargene minner mer om
norske farger enn om svenske farger. De som har laget logoen sier at de bruker
den røde fargen fordi den minner de om Falun – den byen der VM skal arrangeres.
Falun forbindes med rød fordi de er kjent for en kobbergruve som ligger der.
Tidligere slaktet de okser for å få tau til å bruke i gruvene. Oksekjøttet
brukte de til å lage falunkorv – en kjent svensk pølse. Blodet fra oksen brukte
de til å lage maling til husene. Derfor er veldig mange hus i Falun røde!
Under
VM arrangeres “Barnens Skidspel”, som gir barn mulighet til å trene på de samme
arenaene som de profesjonelle skiutøverne. Dette skal inspirere barna til å
fortsette med skiidrett.
Du skal nå lage et diplom som alle barna vil få som bevis
for at de har deltatt på disse aktivitetene. Diplomet må stå i stil til VM i
Falun sin ”profil”, det vil si at diplomet passer sammen med logoen, tekstiler,
reklame og annet som er laget i forbindelse med VM.
Diplomet skal lages i GIMP i A4 format. Tenk nøye gjennom
valg av skrifttype og eventuelt symboler/bilder. Bakgrunnen eller del av
diplomet skal være et mønster som du har laget selv. Du bør lage skisser på
papir hvordan du ønsker at diplomet skal se ut før du starter arbeidet.
PLAN FOR ARBEIDET
Uke 1 (2 timer)
|
Introduksjon av oppgave
Samle inspirasjon
Lage skisser
Starte arbeid i GIMP
|
Uke 2 (2 timer)
|
Fortsette arbeidet med diplomet i GIMP
|
Uke 3 (2 timer)
|
Ferdigstilling, utskrift, utstilling, presentasjon
|
MÅL FRA KUNNSKAPSLØFTET
Kompetanse-mål
|
Lokalt læringsmål
|
|||
Ideutvikling
|
Håndverk
|
Visuelle virkemidler
|
Presentasjon og vurdering
|
|
Bruke ulike funksjoner i
bildebehandlings-program
|
Overføre
ideer fra skisseblokken til digitalt programvare
|
Bruke
kjente og nye funksjoner i arbeid med GIMP. Eks:
-opprette
dokument
-sette
inn tekst, redigere tekst
-forminske/
forstørre
-sette
inn bilde/ symbol
-lagre
(format, filstørrelse)
-skrive
ut
|
Diplomet
viser bevisst bruk av visuelle virkemidler (form, farge og komposisjon)
Diplomet
har teksttype(r) som passer til helheten
|
Skrive
ut og vise frem ferdig produkt i en klasseutstilling.
|
Stilisere motiver med
utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og
pliktogrammer
|
Samle
relevante bilder som inspirasjon til eget arbeid
Tegne
skisser som viser stilisering av et mønster.
|
Tegne
mønsteret med forvrengnings-funksjon i GIMP
|
Mønsteret
har sammenheng med diplomets formål. Stikkord: barn, ski, snø, sverige,
vinter
Mønsteret
er brukt som dekor i diplomet
|
Få
mønsteret til å fungerer like godt på skjerm som på utskrift.
|
VURDERING
Vurderingsgrunnlag
|
Lav måloppnåelse
|
Middels måloppnåelse
|
Høy måloppnåelse
|
Ideutvikling
|
Jeg
kan
-
Tegne skisser ved å kopiere fra et inspirasjonsbilde
-
|
Jeg
kan
-
Tegne skisser hvor jeg stiliserer elementer fra et inspirasjonsbilde
|
Jeg
kan
-
Tegne skisser der jeg stiliserer og videreutvikler elementer fra et /flere
inspirasjonsbilde
|
Håndverk
|
Jeg
kan
-
Vise noe kjennskap til funksjoner i GIMP
-
Tegne et enkelt mønster i GIMP
|
Jeg
kan
-
Vise kjennskap til funksjoner i GIMP ved å bruke funksjonene slik at
det passer i forhold til egen ide
-
Bruke forvrengnings-funksjonene i GIMP til å lage mønster
|
Jeg
kan
-
Vise kunnskap om funksjoner i GIMP ved å prøve ut og tilpasse
funksjonene i forhold til egen ide
-
Tegne mønster med forvrengnings-funksjon i GIMP slik at det passer i
forhold til egen ide
|
Visuelle
virkemidler
|
Jeg
kan
-
Bruke noen visuelle virkemidler i mitt produkt
-
Lage et diplom hvor det er forbindelse mellom valg av visuelle
virkemidler og min ide
-
Lage et mønster som har noen sammenheng med diplomets formål
|
Jeg
kan
-
Bruke visuelle virkemidler på en bevisst måte slik at diplomet virker
sammenhengende
-
Lage et diplom der valg av visuelle virkemidler samsvarer med min ide
-
Lage et mønster som passer til diplomets formål
|
Jeg
kan
-
Utnytte visuelle virkemidler på en fleksibel og bevisst måte, slik at
produktet virker helhetlig og gjennomarbeidet.
-
Lage et diplom der valg av visuelle virkemidler understreker min ide.
-
Lage et mønster som understreker diplomets formål
|
Presentasjon
og vurdering
|
Jeg
kan
-
Fortelle om prosessen og mitt diplom
|
Jeg
kan
-
Beskrive diplomet mitt og redegjøre for prosessen
|
Jeg
kan
-
Formidle refleksjoner om mitt diplom og begrunne valg i prosessen
|
Kilder:
-
Oslo kommune, utdanningsetaten: Vurdering i
kunst og håndverk på ungdomstrinnet - veileder
Kommentarer
Legg inn en kommentar