Eksamen, del III: Undervisningsopplegg


Her vil jeg skissere et undervisningsopplegg beregnet på 6 skoletimer. Oppgaven er beregnet for ungdomstrinnet. Jeg har jobbet i en fådelt skole der vi bruker samme oppgave i flere klasser, derfor har jeg også her laget en oppgave som kan passe til bruk i flere klasser. Men oppgaven krever at elevene har fått grunnleggende innføring i bruk av GIMP eller lignende programvare. Det er også fordel hvis elevene har brukt programmet tidligere til enklere øvelser, slik at de ikke må bruke tid på å ”finne frem” i programmet. Oppgaven kan selvfølgelig brukes som en innføring til programmet, men da vil den kreve mye mer enn 6 timer.

Oppgaven krever at alle elevene har tilgang på egen PC. På skolen hvor jeg har arbeidet hadde alle elevene på ungdomstrinnet hver sin bærbar PC, derfor synes jeg det er viktig å ta i bruk PC også i kunst og håndverksfaget der det passer. GIMP er en gratis programvare slik at det ikke står økonomi i veien for å gjennomføre oppgaven. Men det er en fordel at programmet er lastet ned til maskinen på forhånd, hvis ikke kan det kreve mye av timen. Oppgaven forutsetter også at elevene kan litt om form og komposisjon. De må vite ”regler for når man skal sette sammen tekst (f.eks begrense antall forskjellige skrifttyper i et dokument). De må også kunne litt om hvilke teksttyper som formidler forskjellige budskap. Hvilke er barnslige, seriøse, romantiske, gammeldagse osv.


Det er ikke alle som synes det er like lett å få det riktige inntrykket av et digitalt arbeid. Derfor synes jeg det er viktig at et slikt arbeid blir skrevet ut og hengt opp slik at man kan betrakte det fra litt lengre avstand. Kanskje elevene oppdager at det er noe de ville gjort annerledes når de ser arbeidet sitt i papirformat.


VM FALUN 2015

VM på ski arrangeres fra 18. februar til 01. Mars 2015 i Falun i Sverige. Mange tilskuere kommer for å se skiutøverne som kjemper om medaljene. I tillegg arrangeres det også forskjellige aktiviteter for barna som er tilstede.


Til høyre ser du logoen som er laget i forbindelse med VM 2015. Som du ser har de valgt rød, hvit og blå som tema-farger for dette VM. Det er det mange som reagerer på fordi de synes disse fargene minner mer om norske farger enn om svenske farger. De som har laget logoen sier at de bruker den røde fargen fordi den minner de om Falun – den byen der VM skal arrangeres. Falun forbindes med rød fordi de er kjent for en kobbergruve som ligger der. Tidligere slaktet de okser for å få tau til å bruke i gruvene. Oksekjøttet brukte de til å lage falunkorv – en kjent svensk pølse. Blodet fra oksen brukte de til å lage maling til husene. Derfor er veldig mange hus i Falun røde!

Under VM arrangeres “Barnens Skidspel”, som gir barn mulighet til å trene på de samme arenaene som de profesjonelle skiutøverne. Dette skal inspirere barna til å fortsette med skiidrett.

Du skal nå lage et diplom som alle barna vil få som bevis for at de har deltatt på disse aktivitetene. Diplomet må stå i stil til VM i Falun sin ”profil”, det vil si at diplomet passer sammen med logoen, tekstiler, reklame og annet som er laget i forbindelse med VM.

Diplomet skal lages i GIMP i A4 format. Tenk nøye gjennom valg av skrifttype og eventuelt symboler/bilder. Bakgrunnen eller del av diplomet skal være et mønster som du har laget selv. Du bør lage skisser på papir hvordan du ønsker at diplomet skal se ut før du starter arbeidet.

PLAN FOR ARBEIDET

Uke 1 (2 timer)
Introduksjon av oppgave
Samle inspirasjon
Lage skisser
Starte arbeid i GIMP
Uke 2 (2 timer)
Fortsette arbeidet med diplomet i GIMP
Uke 3 (2 timer)
Ferdigstilling, utskrift, utstilling, presentasjon


MÅL FRA KUNNSKAPSLØFTET

Kompetanse-mål
Lokalt læringsmål
Ideutvikling
Håndverk
Visuelle virkemidler
Presentasjon og vurdering
Bruke ulike funksjoner i bildebehandlings-program

Overføre ideer fra skisseblokken til digitalt programvare
Bruke kjente og nye funksjoner i arbeid med GIMP. Eks:
-opprette dokument
-sette inn tekst, redigere tekst
-forminske/ forstørre
-sette inn bilde/ symbol
-lagre (format, filstørrelse)
-skrive ut
Diplomet viser bevisst bruk av visuelle virkemidler (form, farge og komposisjon)

Diplomet har teksttype(r) som passer til helheten
Skrive ut og vise frem ferdig produkt i en klasseutstilling.
Stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og pliktogrammer

Samle relevante bilder som inspirasjon til eget arbeid

Tegne skisser som viser stilisering av et mønster.

Tegne mønsteret med forvrengnings-funksjon i GIMP
Mønsteret har sammenheng med diplomets formål. Stikkord: barn, ski, snø, sverige, vinter

Mønsteret er brukt som dekor i diplomet
Få mønsteret til å fungerer like godt på skjerm som på utskrift.


VURDERING


Vurderingsgrunnlag
Lav måloppnåelse
Middels måloppnåelse
Høy måloppnåelse
Ideutvikling
Jeg kan
-        Tegne skisser ved å kopiere fra et inspirasjonsbilde
-         
Jeg kan
- Tegne skisser hvor jeg stiliserer elementer fra et inspirasjonsbilde
Jeg kan
- Tegne skisser der jeg stiliserer og videreutvikler elementer fra et /flere inspirasjonsbilde
Håndverk
Jeg kan
-        Vise noe kjennskap til funksjoner i GIMP
-        Tegne et enkelt mønster i GIMP
Jeg kan
-        Vise kjennskap til funksjoner i GIMP ved å bruke funksjonene slik at det passer i forhold til egen ide
-        Bruke forvrengnings-funksjonene i GIMP til å lage mønster
Jeg kan
-        Vise kunnskap om funksjoner i GIMP ved å prøve ut og tilpasse funksjonene i forhold til egen ide
-        Tegne mønster med forvrengnings-funksjon i GIMP slik at det passer i forhold til egen ide
Visuelle virkemidler
Jeg kan
-        Bruke noen visuelle virkemidler i mitt produkt
-        Lage et diplom hvor det er forbindelse mellom valg av visuelle virkemidler og min ide
-        Lage et mønster som har noen sammenheng med diplomets formål
Jeg kan
-        Bruke visuelle virkemidler på en bevisst måte slik at diplomet virker sammenhengende
-        Lage et diplom der valg av visuelle virkemidler samsvarer med min ide
-        Lage et mønster som passer til diplomets formål
Jeg kan
-        Utnytte visuelle virkemidler på en fleksibel og bevisst måte, slik at produktet virker helhetlig og gjennomarbeidet.
-        Lage et diplom der valg av visuelle virkemidler understreker min ide.
-        Lage et mønster som understreker diplomets formål
Presentasjon og vurdering
Jeg kan
-        Fortelle om prosessen og mitt diplom

Jeg kan
-        Beskrive diplomet mitt og redegjøre for prosessen

Jeg kan
- Formidle refleksjoner om mitt diplom og begrunne valg i prosessen




Kilder:
-       http://falun2015.com
-       Oslo kommune, utdanningsetaten: Vurdering i kunst og håndverk på ungdomstrinnet - veileder

Kommentarer

Populære innlegg