Lage sveip - oppgave
Sveiping er en gammel håndverksteknikk som ble brukt til å lage runde og ovale esker. Man bøyer et tynt trestykke og tilpasser bunn og lokk etter formen. I gamle dager var det vanlig å sy sammen endene med røtter og feste bunnen med tre-nagler. I dag gjør vi det litt enklere ved å bruke trelim. Sveiping ble mye brukt i det førindustrielle bondesamfunnet, og en antar at det ble tatt i bruk i Norden så tidlig som i jernalderen. Gjenstander som ble funnet i Oseberghaugen var sveipet. Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Sveiping
MATERIALER:
- Sveipefiner i bjørk til kanten
- Gråor til topp og bunn
VERKTØY:
- Mal til sveip (klargjort på sløydsalen)
- Blyant
- Kontursag
- Vippesak/figursag
- Trelim
- Tvinger/skrustikke
- Sandpapir i 80, 120, 180, 240
KOMPETANSEMÅL
- Designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
- Lage
funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk
FERDIGHETER
For å kunne utføre denne oppgaven må du kunne sage med
vippesag/figursag (på strøm) og kontursag (for hånd). Har du aldri gjort det
før må du øve deg på finerbiter fra restekassen!
KUNNSKAP
Du skal tilegne deg kunnskap innenfor arbeid med tre og
sammenføying av tre. Du skal lære om treets egenskaper og hvordan en eldgammel
teknikk fortsatt er nyttig i dag. Du skal lage en dekor som er inspirert av den
gamle teknikken. Du vil bli vurdert ut fra ideutvikling,
håndverk og presentasjon og vurdering
FREMGANGSMÅTE
Mens du venter på at sveipen skal tørke skal du arbeide med hvordan
du vil at din sveip skal se ut. Sett deg inn i hvordan sveip ble brukt i gamle
dager, og la deg inspirere av deres måter å dekorere kant og lokk på. Lag egne
skisser til hvordan du vil din sveip skal være med utgangspunkt i
inspirasjonskilden.
Bruk verktøyene du trenger på en god måte slik at du får
lagd sveipen etter de kravene som blir satt. Lag en kort prosessrapport med
bilder og tekst hvor du dokumenterer de valg du har tatt underveis.
Læreren vil forklare prosessen underveis. Du
finner også beskrivelse av hele prosessen her!
VURDERING
Vurderings-grunnlag
|
Lav måloppnåelse
|
Middels
måloppnåelse
|
Høy måloppnåelse
|
Ideutvikling
|
Jeg
kan
-
tegne skisser ved å kopiere fra en inspirasjonskilde
|
Jeg
kan
-
Tegne skisser hvor jeg stiliserer elementer fra et inspirasjonsbilde
|
Jeg
kan
-
Tegne skisser der jeg stiliserer og videreutvikler elementer fra
et/flere inspirasjonsbilde(r)
|
Håndverk
|
Jeg
kan
-
Vise noe kjennskap til materialene og verktøyet jeg trenger for å
utføre oppgaven
|
Jeg
kan
-
Vise kjennskap til materialene og verktøyet og bruke dem i oppgaven
|
Jeg
kan
-
Vise kunnskap om materialene og verktøyene og tilpasse bruken i
forhold til egen ide
|
Presentasjon og vurdering
|
Jeg
kan
-
Fortelle om prosessen og min sveip
|
Jeg
kan
-
Beskrive sveipen min og redegjøre for prosessen
|
Jeg
kan
-
Formidle refleksjoner om min sveip og begrunne valg i prosessen
|
Kilder:
- http://scontent-a.cdninstagram.com/hphotos-xpa1/t51.2885-15/s306x306/e15/10483327_1437896176485040_308317899_n.jpg
- http://dms04.dimu.org/image/012uL2kKHpL8
Kommentarer
Legg inn en kommentar