Lage sveip - oppgave


Sveiping er en gammel håndverksteknikk som ble brukt til å lage runde og ovale esker. Man bøyer et tynt trestykke og tilpasser bunn og lokk etter formen. I gamle dager var det vanlig å sy sammen endene med røtter og feste bunnen med tre-nagler. I dag gjør vi det litt enklere ved å bruke trelim. Sveiping ble mye brukt i det førindustrielle bondesamfunnet, og en antar at det ble tatt i bruk i Norden så tidlig som i jernalderen. Gjenstander som ble funnet i Oseberghaugen var sveipet. Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Sveiping

MATERIALER:
  • Sveipefiner i bjørk til kanten
  • Gråor til topp og bunn  

VERKTØY:
  • Mal til sveip (klargjort på sløydsalen)
  • Blyant
  • Kontursag
  • Vippesak/figursag
  • Trelim
  • Tvinger/skrustikke
  • Sandpapir i 80, 120, 180, 240

KOMPETANSEMÅL
  • Designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
  • Lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk 

FERDIGHETER
For å kunne utføre denne oppgaven må du kunne sage med vippesag/figursag (på strøm) og kontursag (for hånd). Har du aldri gjort det før må du øve deg på finerbiter fra restekassen!

KUNNSKAP
Du skal tilegne deg kunnskap innenfor arbeid med tre og sammenføying av tre. Du skal lære om treets egenskaper og hvordan en eldgammel teknikk fortsatt er nyttig i dag. Du skal lage en dekor som er inspirert av den gamle teknikken. Du vil bli vurdert ut fra ideutvikling, håndverk og presentasjon og vurdering

FREMGANGSMÅTE
Mens du venter på at sveipen skal tørke skal du arbeide med hvordan du vil at din sveip skal se ut. Sett deg inn i hvordan sveip ble brukt i gamle dager, og la deg inspirere av deres måter å dekorere kant og lokk på. Lag egne skisser til hvordan du vil din sveip skal være med utgangspunkt i inspirasjonskilden.

Bruk verktøyene du trenger på en god måte slik at du får lagd sveipen etter de kravene som blir satt. Lag en kort prosessrapport med bilder og tekst hvor du dokumenterer de valg du har tatt underveis.

Læreren vil forklare prosessen underveis. Du finner også beskrivelse av hele prosessen her


VURDERING

Vurderings-grunnlag

Lav måloppnåelse
Middels måloppnåelse
Høy måloppnåelse
Ideutvikling
Jeg kan
-        tegne skisser ved å kopiere fra en inspirasjonskilde

Jeg kan
-        Tegne skisser hvor jeg stiliserer elementer fra et inspirasjonsbilde

Jeg kan
-        Tegne skisser der jeg stiliserer og videreutvikler elementer fra et/flere inspirasjonsbilde(r)

Håndverk
Jeg kan
-        Vise noe kjennskap til materialene og verktøyet jeg trenger for å utføre oppgaven

Jeg kan
-        Vise kjennskap til materialene og verktøyet og bruke dem i oppgaven

Jeg kan
-        Vise kunnskap om materialene og verktøyene og tilpasse bruken i forhold til egen ide

Presentasjon og vurdering
Jeg kan
-        Fortelle om prosessen og min sveip

Jeg kan
-        Beskrive sveipen min og redegjøre for prosessen

Jeg kan
-        Formidle refleksjoner om min sveip og begrunne valg i prosessen



Kilder:
  • http://scontent-a.cdninstagram.com/hphotos-xpa1/t51.2885-15/s306x306/e15/10483327_1437896176485040_308317899_n.jpg
  • http://dms04.dimu.org/image/012uL2kKHpL8

Kommentarer

Populære innlegg